BURGERLUCHTVAART / CIVIL AIRCRAFT
29 oktober 2021
Bij het bericht dat de vreselijke Jabberwocky eindelijk verslagen is roept de oude man in Alice in Wonderland uit: 'O frabjous day! Callooh! Callay!'
Blijer dan dat kan ik niet zijn bij het uitkomen van onze Douglas C-54 / DC-4 'Skymaster', schaal 1:50. Er is bijna 1,5 jaar aan gewerkt, maar degenen van U die de ontwerp- en bouwverslagen op papermodelers.com hebben gevolgd weten dat Cor van Haasteren een absoluut topmodel heeft afgeleverd. Testbouwers Erik Zwaan en Paul Paymans deden de eindredactie: al bouwend ontdek je kleinigheden in nummering en bouwschetsen waar je als ontwerper al lang bedrijfsblind voor bent!
In feite is het geen moeilijk model - de vele details zitten in de bewegende delen van vleugels en roeren. Die kunnen worden vervangen door gewone, gedrukte versies, waardoor het model veel eenvoudiger wordt, en zeker even mooi.
We zijn heel trots op het feit dat we maar liefst vier modellen tegelijk uitgeven. De Spirit of Freedom (beroemd van de Berlijnse Luchtbrug, 1948-1949) was ons eerste idee, in combinatie met het feit dat van de DC-4 Skymaster nog geen serieuze bouwplaat bestond. Een omkleuring naar andere versies is betrekkelijk makkelijk - we deden dus ook de KLM versie. Toen ik ontdekte dat Santa Fe ook een paar jaar een luchtvrachtmaatschappij had met de C-54 (de Amerikaanse aanduiding voor de DC-4) besloten we die ook uit te brengen - min of meer voor de grap, maar zeker ook om de mooie Art Deco tekening en kleuren. Ten slotte maakte onze Colombiaanse vriend Eduardo Barriga Caro, die ons in eerste instantie op het spoor van de Skymaster zette, een omkleuring naar Avianca, de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij. Alleen KLM en Spirit worden gedrukt; alle vier versies zijn als Print-Your-Own beschikbaar, waarmee overzeese kopers de zo langzamerhand onmogelijke portokosten besparen.
* * *
Er werd nιt vaak genoeg naar de grote Boeing gevraagd, dus ik heb een klein aantal exemplaren laten herdrukken - net als de oorspronkelijke versie gedrukt op glad, glanzend papier, erg effectief voor een model als dit.
Paper Trade, Boeing 747-300, 1:100, 22,50
Ze staan als volgt op de bestellijst:
Paper Trade, Douglas C-54 / DC-4 KLM, printed, 28,50
Paper Trade, Douglas C-54 / DC-4 Spirit, printed, 28,50
Paper Trade, Douglas C-54 / DC-4 KLM, PYO download, 15,00
Paper Trade, Douglas C-54 / DC-4 Spirit, PYO download, 15,00
Paper Trade, Douglas C-54 / DC-4 Avianca, PYO download, 15,00
Paper Trade, Douglas C-54 / DC-4 Santa Fe, PYO download, 15,00
'O frabjous day! Callooh! Callay!' I couldn't find a better way to express my joy than the old man who hears of the death of the horrible Jabberwocky in Alice in Wonderland. Yes: the Douglas C-54 / DC-4 'Skymaster' is ready for the printer. Cor van Haasteren has worked nearly 1,5 years on this, assisted in the last several months by test builders Erik Zwaan and Paul Paymans. They helped to find the sort of small mistakes a designer stop snoticing after a while. Imagine the numbering in model and sketches
All their work has resulted in an absolute topmodel.
In fact it is not a very difficult model - the moving parts of wings and tail require a lot of work, but can be avoided by using just the printed version.
We are extremely proud to present four models at the same time, two in ready printed form, all four als Print-Your-Own downloads, avoiding very costly postage especially for overseas customers. The Spirit of Freedom of Berlin Airlift fame was our original idea, also because of the fact that there was no serious paper model of the Skymaster available. Then we realised that once the model was ready more versies would be simple to provide: Dutch KLM, followed by a Santa Fe version (just for fun, in homage to the great success we had with our Santa Fe locomotives). Finally our Colombian friend Eduardo Barriga Caro, who made us aware of the DC-4, prepared an Avianca version. They are on our Bestellijst (Order Form) as shown above.
* * *
Paper Trade 75 jaar Lockheed Constellation:
Op 9 januari 1943 maakte de 'Queen of the Skies' haar eerste testvlucht. Ter gelegenheid daarvan brengt Paper Trade de oerversie uit - gebaseerd op de Paper Trade Constellation van 2002, maar in de kleuren en met de merktekens van de USAAF in 1943.
The 'Queen of the Skies' made her maiden flight on January 9, 1943. We adapted the Paper Trade Constellation: a repaint with some minor differences, in the prototype colours.
Paper Trade, Lockheed XC-69, ca. 1:60, printed, 20,00
Paper Trade, Lockheed XC-69, ca. 1:60, as download, 10,00
Paper Trade, Lockheed Constellation, 1:50, 18,80
Paper Trade, Fokker Duif, 1:50, 8,50
Paper Trade, Fokker F27 Friendship, 1:50, 20,35
Paper Trade, Fokker F27 wielen, kunsthars (wheels, epoxy), 4,60
Available as download only in the Hughes Airwest livery, or as white model to be painted in chosen livery.
Especially for customers outside Europe: download versions are available at 15,00 each. Send me a mail.
* * *
EMSCO-reproducties.
Deze Nederlandse uitgever was een bekend begrip in de vijftiger jaren. Ze brachten de vliegtuigen uit van die tijd, met namen die je tegenkwam in spannende jongensboeken. Meestal in Nederlandse of Belgische kleuren. Ze zijn inmiddels nogal zeldzaam. Voor een paar antiquarische uitgaven zie Collectors' Items.
De schaal is meestal 1:66 2/3.
Repro's waren tot nu toe vaak alleen mogelijk door kopiλren op het oorspronkelijke formaat. Dat werd boven A3 erg prijzig, en ook niet erg mooi van kwaliteit. Inmiddels het voor een computer-wizard een fluitje van een cent om grote originelen overlappend te scannen, die scans weer aan elkaar te plakken, en dan door herschikken de onderdelen opnieuw te verdelen op A4 of A3. Dat de kleuren daarbij 'opgefrist' worden spreekt vanzelf.
Kortom: veel hogere kwaliteit, voor redelijke prijzen - dankzij de energie van een Colombiaanse bouwplaat- en computer enthousiast, Eduardo Barriga Caro.
Hier een paar gebouwde modellen - foto's van Paul Paymans en Dick Boers:
Tot nu toe beschikbaar (er volgen nog enkele kleinere modellen):
Emsco Repro, Bleriot, 4,00
Emsco Repro,Boeing 707 Sabena, 12,50
Emsco Repro, Constellation KLM, 20,00
Emsco Repro, Convair 340 KLM, 17,50
Emsco Repro, DC 6B KLM, 20,00
Emsco Repro, DC 8 KLM, 12,50
Emsco Repro, Fokker F 2, 4,00
Emsco Repro, Gloster Javelin, 4,00
Emsco Repro, Hawker Hunter, 4,00
Emsco Repro, Lockheed Shooting Star, 4,00
Emsco Repro, Sikorsky S55 Sabena, 4,00
Emsco Repro, Sikorsky S58 MLD (Nederlandse marine), 4,50
* * *
HMV Vliegtuigen
HMV Vliegtuigen / JSC, elastisch tuigdraad (rigging), 25 meter, 0,12 mm., 5,00
HMV Vliegtuigen, Bleriot XI (1909), 1:50, 13,35
HMV Vliegtuigen, Curtiss A1 (1911), 1:50, 15,60
HMV Vliegtuigen, Euler Postflugzeug (1921), 1:50, 14,45
HMV Vliegtuigen, Grahame White (1909), 1:50, 20,30
HMV Vliegtuigen, Lilienthal (1896), 1:50, 9,50
HMV Vliegtuigen, Rumpler (1911), 1:50, 16,70
HMV Vliegtuigen, Weiskopf (1901), 1:50, 12,90
HMV Vliegtuigen, Wright Flyer (Segler), 1:50, 8,90
MDK
In de jaren '30, toen de afstanden voor wereld-luchtpost nog te groot waren experimenteerde Duitsland met passagiersschepen, voorzien van katapults en watervliegtuigen. Daarmee kon de oversteekduur van de post met bijna twee dagen verkort worden.
Na de oorlog wwerden veel Duitse vliegtuigen in beslag genomen - deze Ju W 34 bleef in Noorwegen, in dienst van het Rode Kruis.
MDK, Junkers JU 46 met katapult, 1:50, 10,60
MDK, Junkers W 34, 1:50, 10,60
* * *
ORLIK
Orlik, Flyer-1 (gebr. Wright), 1:25, 14,00
Orlik, Fokker F VII, 1:33, 20,50
Orlik, Canadair CL-215, 14,50
Orlik, Sopwith Triplane, 1:25, 12,70
* * *
Reimers
Reimers, FW 19A Ente, 7,50
Reimers, Dornier Seeadler, 1:50, 25,40
Reimers, Junkers A50 Junior, 1:24, 11,20
* * *
Schreiber
Schreiber, Klemm L20d, 1:24, 6,90
In twee versies te bouwen, watervliegtuig of gewoon:
Cessna 150 watervl., 1: 24, 11,90
Schreiber, Boeing 747 Jumbo, 1:100, 20,30
Schreiber, De Havilland 'Dragon Rapide', 1:24 20,30
Schreiber, Dornier 328, 1:50 11,90
Schreiber, Fokker Spinne, 1:24, 9,50
Schreiber, Fokker E-III, 1:50, 5,10
Schreiber, Dornier Do-X, 1:100, 17,90
Schreiber, Douglas DC7-C, 1:50, 20,30
in KLM kleuren: Schreiber, Lockheed 188 A Electra KLM, 1:50, 17,90
Schreiber, Airbus A-310, 1:100, 11,90
Drie imposante luchtschepen. In volgorde 1.18, 1.24 en 0.82 m. lang!
Schreiber, Graf Zeppelin D-LZ 127, 1:200, 19,05
Schreiber, Luchtschip Hindenburg, 1:200, 28,10
Schreiber, Luchtschip LZ 45, 1:200, 12,80
* * *
Schuijt (alles A3, dus duur in de post)
Weer leverbaar DC-9 KLM:
Schuijt, DC-9 KLM, 1:70. 7,50
Schuijt, Douglas DC10, 1:70, 19,50
Schuijt, BAC Super 111, 1:70, 6,10
Beide modellen allang uitverkocht, dus zeldzaam:
Schuijt, Fokker FVIIB Southern Cross, 1:35, 12,50
Schuijt, Boeing 727, 1:35, 10,00
* * *
VERITAS-SCALDIS
Bewerkte herdukken op 1:50 van de modellen uit de jaren '60 en '70:
Veritas-Scaldis, Caravelle (Sud-Aviation), 1:50 (A3), 26,40
Veritas-Scaldis, Douglas DC7C KLM, 1:50 (A3), 26,40
Veritas-Scaldis, Douglas DC8 KLM, 1:50 (A3), 32,80
Veritas-Scaldis, Fokker F27 Friendship, 1:50 (A3), 17,90
Veritas-Scaldis, Lockheed Electra KLM, 1:50 (A3), 29,80
* * *
WAK
WAK, Spirit of St Louis, 1:33, 10,15
WMV
Let op; een groot aantal modellen van WMV zijn verplaats naar pagina Uitverkoop / Sale
Een paar heruitgaven van beroemde toestellen uit de pionierstijd van de passagiersluchtvaart. De DC-6B is van 1946, de Convair 340 van 1951.
WMV, Douglas DC-6B, 1:50, 33,00
WMV, Convair 340, 1:50, 21,00
WMV, Douglas DC-3 Dakota, 24,50
WMV, Bristol Britannia, 1:50, 42,00
een enorm model:
WMV, Dornier D0-X, 1:50, 66,00
WMV, Tupolev Tu-104, 1:50, 33,00
WMV, Vickers Viscount, 23,50
* * *